PDA

View Full Version : Carl Gustaf M-45 9mm submachine gun

Mike
24 May 2000, 14:59
Is the Carl Gustaf M-45 9mm submachine gun in use here in the U.S.?

[This message has been edited by Mike (edited 05-24-2000).]

Tuukka
25 May 2000, 06:10
SEALs used the gun in Vietnam, saw it still
in a photo couple of years ago.

reconsweden
25 May 2000, 06:14
Is there any US unit that uses it for something other than training?
I mean, its a good weapon but thought specops prefered MP5´s as their 9mm weapon.

But hey, its easy to clean http://www.specialoperations.com/ubboard/smile.gif

------------------
Videre Non Videri

jeff
26 May 2000, 13:48
We have them in our arms rooms. But i've never seen them used on missions. Purely for training. I do love to fire it though. A very controllable automatic fire, realiable, and easy to clean.

JY
26 May 2000, 17:05
Hi Mike;

They are still around but not as "cool" as the MP5's. I carried one with a suppressor in the "olde" days and found it to be a great smg. I think it will stand up to much rougher treatment than the H&K type weapons which are prone to receiver damage(justifing the cost of the handy dandy H&K receiver dent removal tool =80 ). Also liked the green color to the target indicator black of the H&K in the bush. And like reconsweden brought up they are MUCH easier to clean 8)But most smg's are being replaced with the M4A1 Carbine ,and with just cause, so both are "olde" weapons now, but still like the "olde'r" better, may not be as accurate at longer ranges, as the closed bolt MP5, but will last longer and look purty while doing it 8)

Take care...Jim, Sine Pari

max
6 June 2000, 16:45
This question is for reconsweden:
Are you a costal ranger(Kustjägare) or an attack diver?

Also when my father was in the military he used the CG M-45 as a primary weapon,he told me that is was very good in combat because it almost never jammed and that is very easy to clean.

------------------
max(SWE)

reconsweden
7 June 2000, 05:01
max,

Om du kollar min profil så ser du att jag inte är nåt av alternativen, Brigad Spanings Grupp Befäl är vad jag är utbildad som.

m/45:an är ett bra och pålitligt vapen men jag skulle aldrig vilja använda det som förstahands vapen, tacka vet jag AK5B, PSG90 och Ksp58. K-pisten är bara användbar upp till 100m och knappt det.
För övrigt kan man dubbla eldhastigheten med att stoppa in ett batteri bakom fjädern, att man oftast inte kan sluta skjuta trots att man släpper avtryckarn är sånt man får ha i åtanke dock.

ADyk är väl för övrigt en del av KJ.

Vad ligger eller ska du ligga inne som?

------------------
Videre Non Videri

max
7 June 2000, 09:25
Jag ska när jag gör lumpen söka till KJ och sedan vidare till AD.
Tyvärr är det några år kvar tills dess.

------------------
max(SWE)

Tuukka
7 June 2000, 14:24
Du måste tala Engelska för att jag är från Finland och jag förstör Svenska aika vitun huonosti!

Grizzo
8 June 2000, 01:55
I agree with the others that said the Gustaf is not in use by the US anymore. It is very dated when compared to the MP5. Interestingly, the Gustaf 9mm SMG was used by SOG during Vietnam. They could effectively attach a sound suppressor for their cross-border missions into Laos and Cambodia.

XavieN
12 July 2000, 15:57
ReconSweden,
Har du nagon saker information om Sverige kommer att ga over till yrkesofficer istallet for lumpen? Skulle vara valdigt bra att veta... Vet du om det finns nagot satt att arbeta som KJ pa fulltid? Namn alla satt du vet. Tack.

reconsweden
20 July 2000, 21:28
XavieN,

Det ser inte ut som att Sverige kommer att gå över till yrkes armé. Kan förklara men sammanfattningsvis så har vi för lite folk, med en värnplikts armé så kan vi mobilisera 200000 man och kostnaden för att uppehålla en så stor yrkesarmé är astronomisk för lilla Sverige plus att ha nästan två procent av befolkningen som militärer funkar inte för oss(ingen hotbild).

Om du vill bli KustJägare på full tid så finns det bara ett alternativ: att bli yrkesofficer. Först måste du bli uttagen till KJ(klara andramönstringen) och då som minst GruppBefäl(svårt i KJ) sen ska du ha toppbetyg och bli bedömd som en bra ledare/soldat av befäl och dom andra värnpliktiga KJ. När du sen har lyckats med det så kommer dom skicka in din ansökan till yrkesofficer men om du sen skulle bli antagen och klara utbildningen så är det minimal chans att du blir placerad som KJ befäl, det är ett väldigt litet förband och dom befäl dom har är väldigt hänggivna och kommer inte sluta i första taget vilket innebär att det tyvärr inte är så stor chans att det finns nån plats. Vill inte göra dig besviken men Sverige är inget bra land att bo i om man vill, som du och jag, vara militär på elitnivå men du ska definitvt satsa järnet på det här om du verkligen vill, träna och var hängiven, du kommer ångra dig annars.
En sak till, mönstringsförättaren(mannen som bestämmer vad du ska ha för tjänst) kanske inte kommer vilja ge dig möjligheten att andra mönstra som KJ men det är bara att vara bestämd, är du i grymt bra form kan han inte neka dig det.
Önskar dig all lycka till och tala gärna om hur det gick på mönstringen.

Två snabba frågor:
1: Hur gammal är du?
2: Varför KJ? Med min militär erfarenhet så skulle jag mycket hellre välja Fallskärms Jägare, anser dom klart vara ett strå vassare än KJ. Är det så att du kanske har hört att KJ e "bäst,coolast,hårdast" osv? Har märkt att dom flesta som tycker att KJ är så har vet knappt om att FJS finns.
Bara min åsikt.
Fråga på om det är nåt mer jag kan hjälpa till med.

Kan för övrigt tala om att jag funderar skarpt på att gå med i Franska Främlings Legionen, är duktigt trött på det Svenska försvaret...du kommer märka vad jag menar när du gjort lumpen...

------------------
Videre Non Videri

[This message has been edited by reconsweden (edited 08-14-2000).]

Ted
21 July 2000, 22:44
You know, it wasn't so long ago that, if I heard voices talking gibberish like that, I would have chucked a grenade at those voices and followed it up by dumping a full mag in that direction.

reconsweden
22 July 2000, 00:35
I do hope that you are not insulting the Swedish language, I have to use Swedish due to the low age of the intended reader, I don´t like misunderstandings.
I always avoid using anything but English here for obvious reasons but sometimes it seems to be necessary to ensure understanding.

Btw, since practically all Swedish soldiers speak English good we would understand what english speaking enemy soldiers said, that is not a flame, just something my CO wanted to say. Someone always knows French or German too. My CO thinks this is a big advantage when doing deep recon but I doubt that, how often do you get close enough AND hear something besides casual conversation.

Do you always use undiscriminate fire when encountering a enemy force of unknown size?

------------------
Videre Non Videri

max
25 July 2000, 16:55
Where are you from Ted?

------------------
max(SWE)

max
26 July 2000, 05:06
reconsweden,
att jag vill bli Attack dykare är p.g.a. att jag alltid velat bli det ända sedan jag va en liten unge.
Orsaken tror jag är att jag alltid älskat att dyka och snorkla.
Och vad jag har hört så finns det inget annat förband där man får dyka(för utom röjdykare då).
Vad jag har har läst (vet inte om det är sant) så får A-dyk hoppa fallskärm ibland också.
Adressen till sidan där jag fått reda på fallskärms "uppgifterna" är: http://user.tninet.se/~huv222o/kj/adyk.htm
Det står under rubriken: "Uppgifterna"

------------------
max(SWE)

Linus
5 September 2000, 10:23
Tjena!

Såg att du är "mech" och drar slutsatsen att du är Pansar-broder. Var och när låg du innne? Jag låg på P18 -91 och där hade vi en Span-plut. Jag vet inte om det var så grymt vanligt? Och visst, ADyk är KJ.

Linus

------------------
Honestas supra omnis

Linus
5 September 2000, 11:07
Hej Max!

Några tips:

Kolla med KA3 om och när de planerar att köra en kull ADyk. En sån kull består av ca. 6 pers och är SVINDYR att utbilda. Därför utbildas bara ADyk när behov finns OCH om det finns kvalificerade aspiranter... Lite Trollkarlens Lärling med andra ord men visst, sen blir du ungefär ballast i världen.

Ta med en föranmälan: Yrkesofficer till mönstringen eller fyll i en på plats. Det ger dig stora möjligheter att styra var du blir placerad. Går att få från närmsta förband om du inte får den automatiskt med din mönstringskallelse.

Ta ett civilt dykcert om du har råd och häng med någon friluftsorganisation, typ scouterna, TVM eller FBU. Låter det töntigt? Du kommer behöva erfarenheterna, bra friluftsvana och meriter vid mönstringen.

Tänk på vad du vill göra om det visar sig vara kört med ADyk. Hitta andra befattningar som verkar intressanta, kolla vad de innebär och vad som krävs. Och fundera lite på vad du ska göra EFTER lumpen, det är bara ett par månader vi snackar om och det går fort...

Babbla inte för mycket med kreti och pleti om dina planer. Av någon underlig anledning finns det alltför många som kommer vilja tala om för dig att det inte kommer gå, att du inte duger, att du är en mördare, osv. Folk som vanligtvis stöttar en till max förvandlas plötsligt till domedagsprofeter och det är otroligt moraliskt nedbrytande med en massa människor man litar på som med all till buds stående medel hjälper en att tappa sugen. Du måste stå själv genom det hela, precis som du kommer få göra när du nåt målet. Låt ingen berätta för dig att det inte går. Låt din målsättning i tysthet motivera dig hela tiden. Och om du börjar tvivla, leta omedelbart efter någon som hjälper dig hålla ångan uppe! Det är alldeles för lätt att ge upp...

Lycka till!

Linus

------------------
Honestas supra omnis

max
5 September 2000, 12:07
Varför just KA3?
KA1 utbildar ju också ADyk!

------------------
max(SWE)

Linus
7 September 2000, 14:01
Jag ber om ursäkt och ska omgående skjuta mig! Jag har inte den blekaste aning om var i glödhetaste jag fick KA3 ifrån. SJÄLVKLART är det KA1 som gäller. Det finns inte mycket KA3 kvar nämligen, jag var där i juni och då höll de precis på att tömma hela stället. Det var bara ett par killar i vakten, något enstaka befäl och lite stabspersonal och de skulle sticka samma vecka. Mycket riktigt var det tomt när vi kom dit igen, det är så man kan gråta. http://www.specialoperations.com/ubboard/frown.gif

------------------
Honestas supra omnis

reconsweden
27 September 2000, 09:28
*snabbt inlägg*

Hallå där Linus.

Låg på MekB18 97/98 och då utbildades två spanings plutoner, en Bataljons Spaning och en Brigad Spanings.

Pansar krossar!!!
(men spaning rular)

------------------
Videre Non Videri

Linus
3 October 2000, 05:05
Ja, det ante mig!

Det känns ju i ryggmärgen när det är pansarbröder i faggorna! Jag vet väl inte om jag kan hålla med om att Span rular, strid är väl inte riktigt er pryl, eller hur? Å andra sidan skulle jag sitta med huvet i arslet utan er: Utan Spaning ingen aning...

Men "rular" gör man genom att sätta plattan i mattan rakt in i målet, brassa tills man laddar i brallan, sedan åker man hem. Och skulle det bli för tjockt ropar man på pappa strv och sedan: Rök! Bakåt! http://www.specialoperations.com/ubboard/wink.gif

Otroligt kul att vi brottats med samma jävla enbuskar! Vi hörs!

------------------
Honestas supra omnis

[This message has been edited by Linus (edited 10-03-2000).]

[This message has been edited by Linus (edited 10-03-2000).]